English in the World
Why?
Ur Centralt innehåll Lgr 11
Kommunikationens innehåll – Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.
Lyssna och läsa – reception – Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från internet och andra medier.
Tala och skriva – produktion – Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
What and how?
1.                                      You are going to choose an English-speaking country.
2.                                      Write an introduction about what you are going to write about and why.
o   It is a good idea to write down questions that you will answer in your text. 
For example: 
§  Who is the leader of the country?
§  What currency do they use?
§  Why do they speak English in the country?
§  …
§  Some topics to choose from:
jobs, traditions, values, religion, school, living conditions etc.
3.                                      Find information about your country concerning your topic and write with your own words.     
Don't forget to name your sources.
4.                                      Compare the English-speaking country to Sweden. Discuss any similarities and differences 
you can find. Use your own experiences and knowledge about Sweden (and the other 
countries if you can). 
5.                                      End with a conclusion.
6.                                      Find a suitable title for your essay.
7.                                      List your sources together with a comment on their reliability.
§  Title
§  Introduction
§  Information
§  Comparison
§  Conclusion
§  Sources
Deadline: 
An oral presentation
Prepare an oral presentation of your work. Use a PowerPoint to make your presentation more vivid.
Deadline: 
Useful resources:
–                                        The library
–                                        Books from the classroom
–                                        Your own experiences
–                                        TV-shows, films, documentaries
–                                        The Internet:
                      (travel guide)
www.landguiden.se
                      Newspapers from around the world:
Bedömningsmatris:
| 
Realia | 
Jag kan söka,  välja och värdera några enstaka fakta om olika engelsk-talande länder men klarar inte av att se skillnader och likheter mellan  olika levnadssätt i Sverige och andra länder. | 
Jag kan söka, välja och värdera en del fakta om engelsktalande länder och kan med hjälp av detta även jämföra hur det är att leva i Sverige med hur det är att leva i andra länder. | 
Jag kan söka, välja och värdera en hel del fakta om engelsk-talande länder och använda det på ett relevant sätt för att  utveckla och diskutera mina jämförelser. | 
Jag kan söka, välja och värdera ganska mycket fakta om engelsktalande länder och  använder det på ett relevant  och  effektivt sätt för att utveckla och utförligt diskutera  mina jämförelser. | 
| 
Skrivförmåga | 
Jag kan inte skriva en sammanhäng-ande text så att den blir begriplig. Mitt språk har stora gram-matiska brister. Jag använder ord som inte finns i målspråket. Jag kan inte förbättra min text. | 
Jag kan skriva en  enkel samman-hängande text som är begriplig. Jag gör många grammatiska fel men det påverkar inte förståelsen. Jag kan göra enkla förbätt-ringar av min text. | 
Jag kan skriva en längre samman-hängande text. Jag varierar mina meningar och visar att jag har  ett bra ordförråd. Jag visar att jag ofta kan använda den grammatik som jag har lärt mig. Jag kan göra genomtänkta förbättringar av min text. | 
Jag skriver längre texter med mer komplicerade meningar. Jag uttrycker mig säkert och varierat. Trots att jag använder mig av ett avancerat språk, gör jag få grammatiska misstag. Jag kan göra genom-tänkta förbätt-ringar av min text. | 
| 
Muntlig framställning | 
Jag har svårt att göra mig förstådd, mitt uttal är bristfälligt. Jag behöver mycket stöd av förberedd text, t ex hela meningar. Jag läser innantill ur mitt manus. | 
Jag gör mig förstådd genom att använda stödord.  Jag pratar i korta meningar men ändå samman-hängande. Mitt uttal är begripligt. | 
Jag pratar en hel del om mitt ämne och har ett fåtal stödord till hjälp.  Mitt uttal är ganska bra. Jag varierar mitt språk och använder sammanbindande ord som t ex: eftersom, därför och medan.  Jag använder mig ofta av mina grammatik-kunskaper. Jag tänker i viss mån på syfte, mottagare och situation. | 
Jag talar tydligt, mycket, säkert och med bra uttal om mitt ämne. Jag talar fritt med stöd av några få stödord. Jag använder mig för det mesta av mina grammatik-kunskaper. Jag tänker i viss mån på syfte, mottagare och situation. | 

 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar